JAW JOINT DISEASES

Çene eklemi bozukluğu

Çene eklemi bozukluğu, çiğneme kasları, çene eklemi, baş ve boyun kaslarının bir kısmı, eklem bağları, dişler, yanaklar, dudaklar ve tükürük bezlerinden oluşan sistemi etkileyen sorunları içeren karmaşık bir hastalıktır.

Çene eklemi hastalığı şikayeti ile diş hekimlerine başvuran hasta sayısı her geçen yıl artmaktadır. Bu artışın nedeni geçmişte bu durumun kullanılmamış olması değil, diş hekimleri ve kulak burun boğaz hekimlerinin bilgi düzeylerini artırarak bu bozuklukları teşhis edebilmesidir.

Temporomandibular eklem (TMJ), çene kemiğinizi kafatasınıza bağlayan kayan bir menteşe görevi görür. Çenenizin her iki tarafında birer eklem vardır. TME bozuklukları – bir tür temporomandibular bozukluk çene ekleminizde ve çene hareketini kontrol eden kaslarda ağrıya neden olabilir.

Bir kişinin TMJ durumunun kesin nedenini belirlemek de zordur. Rahatsızlığınız genetik, artrit veya çene yaralanması gibi çeşitli nedenlerden kaynaklanıyor olabilir. Çene ağrısı olan birçok kişi genellikle dişlerini sıkmayı veya gıcırdatmayı (bruksizm) tercih ederken, birçok kişi tipik olarak dişlerini sıkar veya gıcırdatır ve hiçbir zaman TMJ koşulları geliştirmez.

Bruksizmin nedenleri ve kenetlenme: Bruksizm ve kenetlenmenin birçok nedeni vardır; stres ve kişisel özellikler, uyku düzenleri, uyku sırasında solunum bozuklukları, travmatik yaralanmalar, merkezi sinir sistemi bozuklukları, yasadışı uyuşturucu kullanımı, alkol, kafein ve sigara.

Semptomlar

• TME bozukluklarının belirti ve semptomları olabilir:
  • Temporomandibular eklemlerin birinde veya her ikisinde ağrı.
  • Kulağınızın etrafında ve içinde ağrılı baskı.
  • Çiğneme zorluğu veya çiğneme sırasında ağrı.
  • Yüz ağrısı.
  • Eklem kilitleme, ağzınızı açmanızı veya kapatmanızı imkansız hale getirir.

Teşhis

• Doktorunuz veya diş hekiminiz belirtilerinizi tartışacak ve çenenizi inceleyecektir.
  • Ağzınızı açıp kapattığınızda çenenizi dinleyin ve hissedin
  • Çenenizdeki hareket aralığını gözlemleyin
  • Ağrı veya rahatsızlık bölgelerini belirlemek için çenenizin etrafındaki alanlara bastırın
  • Doktorunuz veya diş hekiminiz bir sorundan şüphelenirse şunlara ihtiyacınız olabilir:
  • Dişlerinizi ve çenenizi incelemek için diş röntgenleri
  • Eklemde yer alan kemiklerin ayrıntılı görüntülerini sağlamak için BT taraması
  • Eklem diski veya çevreleyen yumuşak doku ile ilgili sorunları ortaya çıkarmak için MRI

Çene Eklemi Hastalıkları Tedavisi

TME bozukluklarının semptomları bazı durumlarda tedavi edilmeden geçebilir. Doktorunuz belirtileriniz devam ederse, bazen birden fazla aynı anda yapılması gereken bir dizi tedavi seçeneği önerebilir. Tedavi sürecinde gece takılan ve dişlerinizin büyüklüğüne göre hazırlanan yumuşak veya sert gece plakları önerilmektedir. Bu plakaların düzenli aralıklarla değiştirilmesi gerekir. Ancak kişinin günlük hayatındaki stresi azaltmak tedavinin başarısı için önemlidir. Bu, hekim tarafından kişiye özel hazırlanır. Önce hastanın çene ölçüsü alınır. Bu ölçü laboratuvara gönderilir ve hazırlanarak hastaya sunulur.